Friday, March 5, 2010

Aku dilamar...lagi,,,,

Ini bukanlah buat pertama kali dalam sejarah seorang yg bernama Lelaki dilamar oleh wanita, malah perkara biasa sejak zaman nabi lagi. Dan bukanlah jua pertama kali dalam hidupku aku dilamar. Kalau nak dibandingkan dengan nabi S.A.W yang dilamar Saidatina Khadijah pada usia 25 tahun, kalau nak ikut sunnah, usiaku masih berbaki 5. Tambahan lagi akhlak dan budi pekertiku serta percakapanku jauh sekali kiranya hendak dibandingkan dengan nabi S.A.W.

Ketika aku di KMB lagi, aku telah dilamar oleh guru bahasa inggerisku untuk anaknya yg berusia kurang 3 tahun dariku pada ketika itu. Aku fikirkan, ia hanyalah gurau senda guruku ketika di dalam kelas bagi menyegarkan rakan kelas yg kelelahan sepanjang hari dengan subjek-subjek berat. Tapi guruku itu betul-betul serius apabila aku bejumpanya secara peribadi. Tujuan sebenar perjumpaan tersebut adalah hanya untuk bertanyakan kertas bahasa inggeriku yg agak teruk sebenarnya. Dengan alasan bahasa inggerisku masih teruk, aku terlepas daripada tawaran tersebut. (ayat ini berbaur sedikit pelik)

Kali ini lamarannya bersifat lebih dahsyat dan datang secara mengejut. Dalam masa senggangku, aku melayari laman Mukabuku untuk mengetahu keadaan rakan2ku. Tatkala itulah satu tetingkap YM menerjah. BUZZ!!!..bertanyakan hasrat diriku, hendak berkahwin atau tidak. Beliau merupakan wakil kepada seorang akhawat yang sedang menuntut di Ireland. Sama umur denganku. Aku menamakan wakil tersebut X;

Aku: ni random sampling ke specific sampling?
X: Specific...
Aku: Alahai...
X: tp xkonfem dapat lagi taw...
Aku: kalau nak ikut aku dan mak aku mmg against la idea ni, tp tgk la dulu cemana, aku solat istikharah dulu, lagi 3 hari aku bg jawapan.
X: Ok la tuh..

Secara jujur aku nyatakan, hatiku mengatakan: kau masih belum bersedia. Aku memasakkan ketidaksediaan ini sejak aku merasa bagaimana sukarnya lagi jalan hidupku sebagai seorang bakal Doctor Muslim di Bumi Czech. Aku masih ligat memikirkan bagaimana cara terbaik untuk aku membangkitkan inquiri penduduk Czech terhadap agama. Atau mungkin lebih dekat denganku, rakan seMalaysia mahupun rakan2 dari negara lain. Kejayaan yang masih belum nampak sinar cahayanya.

Even aku masih belum sedia menerima tanggungjawab sebagai Lujnah Dakwah Musolla Neredin (bro dari UK menggunakan alasan muka ku punya nur...ohh...astaghfirullah...aku kira itu satu sindiran) bagaimana mampu aku menerima tanggungjawab sebagai suami. Atau lebih tepat bukan menerima tapi mencari. Pada masa yang sama diriku dari part yang lain berbisik: Kahwin tu sunnah kan? melindungi dari maksiat... Part lain dari diriku membangkang: Jangan sampai sunnah menjadi fitnah yang dibawa olehmu dalam agama Islam yg diredhai ini.

Akhirnya, keputusan aku sandarkan kepada Allah, aku menolak lamaran tersebut. Rasa berpasangan itu ada cuma belum masanya. Dan aku meletakkan azam aku kepada seseorang yang telah aku lamar sebelum ini. Moga Allah elokkan aku, dia dan persekitran untuk diriku, zuriatku dan umat manusia keseluruhannya.


Membawa kepada kisah lain, amalku telah aku tinggalkan selama 2 malam kerana leka dengan dunia medikku. Dan Allah berikan nikmat untuk aku beringat. Nak kata tebal dan tak malunya mukaku ini menerima tanpa memberi. Tingkatkan Amalan dan Fikir atas Umat. Perangi keraguan sehingga aku jelas maksud hidup mencari Redha Allah.

2 comments:

halu9 said...

mon..sape lamar ko?femesnya hang..huhu
*jeles2*

Sang Pujangga said...

entah...aku xamek tau pun...yang pengantara pun xbgtaw sapa...

aku manusia biasa je laaa...kalau hang nak...ckp, aku buleh tulong...insyaallah

aku dah letak intention aku kat seseorang, pada masa yg belum lagi tiba, insyaallah stakat ni xbrubah lg niat tuh... ;>