Saturday, May 8, 2010

Tidak anda belajar kalau perkara tersebut terlalu mudah untuk dicapai

Andai untuk aku bantu manusia dari segi kesihatan, perlu aku fahami keseliratan badan manusia itu, apakah ke punya kejam kalau aku lari dari membantu agama Allah hanya kerana berseliratnya keadaan umatku?


 

Sungguh mudah bagi Allah untuk mengira dan menghitung segala amalan penduduk bumi namun Allah nyatakan adanya hari pembalasan, tidak langsung kerana kelemahan Allah untuk menguruskan pengiraan tersebut, tapi kerana Allah nak fahamkan kita, ada perkara yang menanti.


 

Sungguh mudah juga bagi Allah untuk memilih sekian manusia dan walau untuk memberi perintah solat kepada umatnya, namun Allah jadikan sekian peristiwa dan Allah angkat salah seorang di antara kamu hanya kerana untuk bagi kamu nampak WAHAI MANUSIA betapa lemahnya pemahaman kamu terhadap ilmu Allah.


 

Dan sunggh, masihkah lagi kamu menjadi insan-insan yang lupa akan kekuasaan Tuhannya? Yang terasa janggal apabila ada manusia datang lalu mengatakan Allah itulah Maha Berkuasa atas segala sesuatu. Dan lalu mengatakan, aku tahulah perkara itu. –Apakah pengetahuan itu menghalang pemberitahuan dan peringatan?-

No comments: