Tuesday, June 1, 2010

Perjuangan Itu kan Subjektif

Tatkala aku melihat pertarungan ketidakseimbangan keadilan dunia,
Hakikat
Aku hanya mampu melihat dan memberi komentari
Harus diaktivasikan self renewal

Lagi sekali,
Aku dicuba dalam cubaan dan ujian,
Yang berlaku juga semasa aku di KMB
Namun apabila waktu senggangku, aku berfikir kembali,
Itulah tarbiyah dari Allah ke atasku
Untuk menjadi lebih matang dan kuat
Dan menjadi dalam golongan hambanya yang berfikir

Kesedihanku bercampur baur keresahanku
Kesedihan ke atas tindakan Israel yang dibiarkann
Kesedihan ke atas umat Islam
Kesedihan ke atas umat manusia dunia sejagat
Kesedihan ke atas diriku sendiri
Keresahan menghadapi ujian yang aku kira besar dari Allah
Keresahan atas umat Islamku disini, tatkala dakwah berjalan, jahiliah juga tidak kurang
Keresahan atas fitnah yang bakal menimpaku dan agamaku,andai aku membawa faktor fitnah..
Keresahan dan kesedihan yang amat pelbagai dan bersifat polymorfik.
Namun semuanya berkisar tentang diriku sendiri.
Dan aku harus terus bangkit dari kesedihan dan keresahan ini.

Ya Allah, tanpa kematian yang engkau tetapkan kepadaku,
Hakikat perjalanan hidupku masih lagi panjang
Natijahnya, ada hakikat yang lebih besar yang harus aku sedari.
Sepanjang mana pun perjalanan kehidupan dunia,
Pasti, kehidupan di akhirat itu lebih panjang perjalanannya.
Elakkanlah ya Allah aku dari fitnah dunia dan akhirat.
Sungguh, aku adalah dari Golongan yang membenci kebatilan.

No comments: