Wednesday, March 30, 2011

Fikiran

Ligat berputar
Ibarat blender kosong
Ada air dan kordial
Bila la nak masuk bawang ngan halia
baru ada rasa
Kena la pegi beli dulu

7 naga datang menjengah
sekaligus, sekali menerpa
3 burung datang hinggap
ini tunjuk arah selatan, dan itu barat, satu jatuh melentang atas tanah

Seorang penghunus ilmu menghampiri
Bertanya: Apa pula pendapat kau
Setelah aku selesai menelusuri tembok pemisah
Meninjau pemanah dan tentera sokongan

Aku terlalu abstrak dalam menakalkan masalah dan rintihan yang aku alami
Yang aku sendiri akan lupa suatu hari nanti
Bahawa aku pernah menumpahkan air di tebing berumput
disaat mana tertadahnya dua pohon palma

Aku nak tidur, kembali...dan aku ingin matikan blender tu, masuk dalam freezer

Hanya orang yang sayang yang tertanya-tanya, apakah maksud semua ini? Tetapi Allah telah terlebih dahulu mengetahui.

No comments: